Bátorság

A bátorság egy erény, mellyel a legrombolóbb negatív érzelmünket a félelmet győzhetjük le. Csak egy erény fejlesztésével a többi is kialakul, illetve számos negatív tulajdonságtól szabadulunk meg. Sivánanda Mester minden hónapra javasol nekünk egy erény fejlesztését, ennek megfelelően a bátorság márciusban van a fókuszban. Az alábbiakban összegyűjtöttük Szvámí Sivánanda tanításait a bátorság elsajátítására.

„A jóga útján járó tanítványnak többek között hittel, energiával, jókedvvel, bátorsággal, türelemmel, kitartással, őszinteséggel, tisztasággal, bizakodással, önmérséklettel, törekvéssel, összpontosítással, derűvel, önuralommal, igazságérzettel, erőszakmentességgel, vágytalansággal kell rendelkeznie.”  –

Szvámí Sivánanda Szaraszvatí

MIT JELENT A BÁTORSÁG?

Erő, félelemnélküliség, hit önmagunkban, önzetlenség, nem-ártás, bizalom. A bátorság a szattvából, a tisztaságból fakad, míg a vakmerőség, mely figyelmen kívül hagyja a képességeket és a következményeket a tamaszból (sötétség, tudatlanság) származik.

Google szerint: „A bátorság olyan lelkierő, amely képessé teszi az embert, hogy az akaratereje gyakorlásával belső vagy külső akadályokkal szemben is elérje kitűzött céljait. Ilyen akadály lehet például a szenvedés, fájdalom, veszély, bizonytalanság vagy megaláztatás.”

MIÉRT VAN SZÜKSÉG A BÁTORSÁGRA A SPIRITUÁLIS ÚTON?

  1. A gyakorlásban (ászana, pránájáma, meditáció) új élmények, tapasztalatok bukkannak fel. Az elme természete, hogy az ismeretlentől megijed. Tehát bátornak kell lennünk, hogy tovább tudjunk gyakorolni.
  2. Az intenzív gyakorlás által a karmák törlesztése is felgyorsul, emiatt is szükség van a bátorságra.

“Légy bátor, és türelmes, ha nagy fájdalom ér, ha elveszíted gyermekeidet, vagy a vagyonodat, vagy ha hosszan tartó betegség sújt! (ezek mind karma törlesztések) Gondolj a szentekre, és magasztos tetteikre! (Van erre példánk? Kikre gondolhatunk? Apostolok, Pándavák…).* Élj bölcsek és jógik társaságában! (gyűljünk össze és dolgozzuk fel tanításaikat, járjunk szatszangra). Meditálj a félelem nélküli Átmanon (Önmagadon)**! Így kifejlődik benned a bátorság, a hősies jellem és a többi erény is. Minden fóbiád eltűnik.”

– Szvámí Sivánanda Szaraszvatí

MIVEL FEJLESZTHETJÜK A BÁTORSÁGOT?

**Meditálj a félelem nélküli Átmanon (Önmagadon)

Mielőtt elkezdesz meditálni, éld át magadban a bátorságot: „bátor vagyok, érzem a bennem növekvő szétáradó erőt.” Majd meditálj a megszokott módon. Ha elméd a meditációban elkalandozik, tereld vissza a fókuszpontra és a bátorságra, majd folytasd a meditációt.

Szatszanga – összejövetel

Amikor összejövünk és elménket az igazsággal telítjük, az bátorságot fecskendez belénk. Ide kattintva bővebben uismerkedhetsz a szatszanggal.

Szvádhjája – tanulmányozás, önelemzés

Ide tartozik a mantra ismétlés, a bölcsek írásainak tanulmányozása, csak úgy mint a szentírásoké is, illetve azon való elmélkedés, hogy “Ki vagyogy Én?” Ez szintén segít abban, hogy az igazságra, Önmagunk hallhatatlan, örökké boldog természetére emlékezzünk, melynek természete a bátorság is.

Ahinszá – nem-ártás, erőszakmentesség

Az ahinszá, az erősek és bátrak tulajdonsága. Ha a nem-ártást gyakorolod, el kell viselned a sértegetést, rendre utasítást, kritizálást és támadást is. Soha ne gondolj bosszúra, ne akarj másnak ártani, még rendkívüli kihívás esetén sem! Ne táplálj rosszindulatú gondolatokat senkivel szemben! Ne átkozódj! Ne táplálj haragot! Akár életedet is örömmel fel kell tudnod áldozni az Igazság érdekében. A Végső Igazság csak az ahinszán keresztül érhető el.

Az ahinszá a bátorság csúcsa. Az ahinszá nem valósítható meg félelemmentesség nélkül. Az erőszakmentességet gyenge emberek nem gyakorolhatják. Az ahinszá nem való olyasvalakinek, aki szörnyen fél a haláltól, és akiben nincs kitartás és ellenállóerő. Az ahinszá pajzs, de nem a puhányok, hanem az erősek pajzsa. Az ahinszá az erősek viselkedésére jellemző, az erősek fegyvere. Ha valaki megüt egy bottal, nem szabad a szívedben bosszúval vagy rosszindulattal gondolnod a támadódra. Az ahinszá a megbocsátás tökéletesítése.

*Emlékezzünk a múlt nagy bölcseinek cselekedeteire! Dzsajadéva, a Gíta Góvinda szerzője nagy és drága ajándékokat adott ellenségeinek, akik levágták a kezét, és akik őszinte imádságának köszönhetően elérték a muktit. Így szólt: „Ó Uram! Te muktiban részesítetted ellenségeidet, Rávanát és Kanszát. Miért ne adhatnál muktit most az én ellenségeimnek is?” Egy szent vagy bölcs ember szíve nemes és nagylelkű.

Pavahárí Bábá saját kezűleg vitte az edényekkel teli zsákot a rabló után, és így szólt hozzá: „Ó, tolvaj Nárájana! Nem tudtam, hogy látogatásoddal megtisztelted hajlékomat. Kérlek, fogadd el ezeket a dolgokat.” A tolvaj igencsak megdöbbent. Abban a szent pillanatban felhagyott gonosz szokásával, és Pavahárí Bábá tanítványa lett.

A Dzsajadévához és Pavahárí Bábához hasonló szentek nemes cselekedeteire emlékezve neked is az ő elveiket és eszményeiket kell követned.

Pozitív gondolkodás

Az embert gondolatai teremtik. Amit gondol, azzá válik. Ha úgy gondolod, erős vagy, erőssé válsz. Ha úgy gondolod, gyenge vagy, gyengévé válsz. Ha úgy gondolod, bolond vagy, bolond leszel. Ha úgy gondolod, Isten vagy, Istenné válsz. Az ember azzal formálja saját személyiségét, hogy azzá válik, amit gondol. Ha a bátorság erényén meditálsz, a bátorság beépül a jellemedbe. Ugyanez a helyzet a tisztasággal, a türelemmel, az önzetlenséggel és az önfegyelemmel. Ha nemes gondolkodású vagy, fokozatosan nemes jellemet alakítasz ki magadnak. Ám ha gondolataid alantasak, alantas személyiséget hozol létre. E törvény alapján olyan biztonsággal tudod felépíteni jellemedet, ahogy a kőműves építi fel a falat.

Szatja – iagazmondás, becsületesség

A hazug ember gyáva. A hazugság gyávaságról árulkodik. Mondj igazat, és bátor leszel.

Igazmondás definíciója:

“Az ember mondjon igazat; az ember mondjon kellemeset. Az ember ne mondjon olyat, ami igaz, de kellemetlen, sem olyat, ami kellemes, de hamis. Ez az ősi Dharma (törvény).”

– Manu Szmriti

Adakozás

Csak úgy tudsz nagylelkűvé válni, ha nem félsz pl. attól, hogy nem marad pénzed a gyerekeidre, vagy magadra. Az adakozás gyakorlása is bátorság.

Karma törvényének ismerete

A karma törvényének beható tanulmányozása bátorságot önt a reményvesztett, elkeseredett és beteg emberekbe. Az ember a sorsát gondolataival, szokásaival és jellemével teremti. Éppen ezért jó esélye van a megjavulásra és a fejlődésre, ha képes változtatni a gondolatain és a szokásain. A gazember szentté válhat, a prostituált szemérmes hölggyé, a koldus pedig királlyá. E rendkívüli törvény minderre lehetőséget kínál.

Egyedül a karma tana képes magyarázatot adni a világban megnyilvánuló jó és rossz rejtélyére. Egyedül a karma tana hozhat vigaszt, elégedettséget, békét és erőt a lesújtottaknak és a csüggedőknek. Képes megoldani életünk nehézségeit és problémáit. Bátorságot önt az elkeseredett és a kétségbeesett emberek szívébe. Az embert helyes gondolkodásra, helyes beszédre és helyes tettekre készteti. Ragyogó jövő vár arra, aki mindig szem előtt tartja ezt az egyetemes törvényt. Ha minden ember maradéktalanul megértené e törvényt, és napi teendőit ennek szellemében végezné el, fenséges magasságba juthatna a spiritualitás terén. Erkölcsösek és erényesek lennének, életük pedig boldoggá és elégedetté válna. A szanszára (létforgatag) terheit türelemmel, kitartással és szilárd elmével viselnék. Egyetlen zokszót sem ejtenének amiatt, hogy születés, szerencse, értelmi képességek és tehetség terén az emberek nem egyenlők. A mennyek országa már itt a földön eljönne. Mindenki örömmel viselné még a szenvedést is. A mohóság, irigység, gyűlölet, harag és szenvedély mind eltűnne; mindenütt az erény uralkodna. Dicsőséges szatja-juga (aranykor) köszöntene ránk, békével és bőséggel. Áldott, aki megérti e törvényt és aszerint él, mert hamarosan szert tesz Isten ismeretére, eggyé válik a Törvény megalkotójával, s ekkor ő maga mentesül a Törvény hatása alól.

Pránájáma – légzés szabályozás

A pránájáma (légzés szabályozás) gyakorlójának a teste légiesen könnyed, mentes minden betegségtől, arcbőre rózsás, a hangja édesen dallamos, és testéből finom illat árad. Ezenkívül jó az étvágya, jókedvű, a testalkata arányos, jó erőben van, bátor, lelkes, kicsattanóan egészséges, sugárzik az életerőtől s az energiától, és az elméje összeszedett.

A fentiek értelmében kijelenthetjük, hogy a spirituális fejlődés jele a bátorság kifejlődése is.

Kapcsolódó tanítás: A félelem legyőzése

Hasonló tanításokat ide kattintva találsz.

Váljon teljességetekre!