Jótékonyság

Nemesszívűség, nagylelkűség

A nemesszívűség vagy nagylelkűség szinonimája a jótékonyság. Kikoptatja az önösséget, a kicsinyességet és a félelmet. Sivánanda Mester minden hónapra javasol nekünk egy erény fejlesztését. A jótékonyság annyira fontos, hogy két hónapot is ennek szentel: júniusban és szeptemberben is a jótékonyság áll a fókuszban. Az alábbiakban összegyűjtöttük Szvámí Sivánanda és tantíványa Szvámí Csidánanda tanításait ebben a témában.

„Legyetek nagyszerűek. Legyetek nemesek. Legyetek nagylelkűek, nagyszívűek. Az adakozásban gondolkodjatok, soha ne a ragaszkodásban vagy a megszerzésben. Ne engedjétek, hogy az elme kicsinyes, alantas, aljas gondolatokon gondolkodjon. Hanem gondolkodjon nemes módon, magasztos módon, nagyszívű módon, és biztosíthatom, megígérhetem nektek, hogy soha nem fogtok hiányt szenvedni semmilyen módon. Minden, ami az itteni életetekhez szükséges, a legapróbb részletekig biztosítva lesz, és nem lesz hiba. Az Isteni vállalja annak a léleknek minden felelősségét, amelyik megszűnik önmagára gondolni, és önmagát adja mindenki javára, Isten teremtményének, Isten nagy családjának javára.”

– Srí Szvámí Csidánanda

Szinonima szótár szerint nemes az, aki: rendes, jólelkű, melegszívű, lágyszívű, galamblelkű, önzetlen, jóságos, jó, vajszívű, jóindulatú, nagylelkű, készséges, segítőkész, szíves, figyelmes, tapintatos, finom modorú, előzékeny, jóakaratú, jószívű, kedves, nobilis, kegyes, aranyos, emberi, gáláns, tiszta szívű, humánus, emberközeli, becsületes, emberszerető, emberséges, aranyszívű.

JÓTÉKONYSÁG

Szvámí Sivánanda írása:

„A jótékonyság azt jelenti, hogy szeretettel gondolunk másokra, és jót cselekszünk velük. A jótékonyság egyetemes szeretet, a szegények iránt tanúsított nagylelkűség, jóakarat. Jótékonyság az, amit a rászorulók helyzetének könnyítése érdekében tesz az ember.

Általános értelemben a jótékonyság szeretetet, jóakaratot és jóindulatot jelöl. Teológiai értelemben egyetemes jóindulatot jelent minden ember iránt, valamint Isten legmagasabb rendű szeretetét. Az igazi jótékonyság arra irányuló vágy, hogy mások számára hasznosak legyünk, s ezért nem várunk el sem viszonzást, sem jutalmat. A jótékonyság tevékeny szeretet. A jótékonyság otthon kezdődik, de mindenhová ki kell terjeszteni. Az egész világ az otthonod, fejleszd hát ki magadban a nagylelkűséget az egész világ jólétéért!

Oktalanság a pénzed felhalmozni. Minden gazdagság az Úré. Aki úgy tekint a saját vagyonára, mintha annak kezelésével csak megbízták volna, és pénzét jótékonyságra költi, az azt gondolja, hogy a vagyon igazából az Úré, s így boldogan él. Eléri a móksát (megszabadulást) vagy az örök békét.

A Gangesz vize nem apad ki attól, ha szomjas emberek isznak belőle, ugyanígy a te vagyonod sem fog kiapadni, ha jótékonykodásra költöd. Jövedelmed tíz százalékát oszd szét jótékony célra! Adakozz örömmel, gyorsan és gondolkodás nélkül! Ne halogasd a jótékonykodást a halálodig! Légy jótékony nap mint nap!

Az imádság félútig visz el Istenhez, a böjtölés elvezet legfőbb lakhelyének kapujához, s a jótékonyság az, ami biztosítja számodra a bebocsátást.

Mi a jótékonyság?

Minden jó cselekedet jótékonyság. Vizet adni a szomjazónak jótékonyság. Egy bátorító szó a vigasztalannak jótékonyság. Orvosságot adni a szegény, beteg embernek jótékonyság. Egy tüske vagy egy üvegszilánk eltávolítása a vándor talpából jótékonyság.

Kedvesnek és szeretetteljesnek lenni jótékonyság. Elfeledni és megbocsátani a téged ért sérelmeket jótékonyság. Egy jó szót szólni a szenvedőhöz jótékonyság.

A jótékonyság nem korlátozódik a dollárban, rúpiában vagy forintban kifejezett adományokra. Gondolj jó szívvel a szenvedőkre! Imádkozz a boldogulásukért! Ez több jót eredményez, mint bármennyi pénz.

A jótékonyság fajtái

A jótékonyság legjobb formája a vidjá-dána, a bölcsesség továbbadása. Ha enni adsz egy koldusnak, ő újra élelmet akar, ha megéhezik, a bölcsesség azonban megszünteti a tudatlanságot, a születés kiváltó okát, és örökre megsemmisíti a nyomorúság és szenvedés minden formáját.

A jótékonyság második legjobb formája a gyógyszer adományozása a betegeknek.

A jótékonyság harmadik legjobb formája az anna-dána vagy ételosztás az éhezőknek.

Kezdetben válogasd meg, kivel jótékonykodsz! A későbbiekben gyakorold a különbségtétel nélküli jótékonyságot! Amikor azt érzed, hogy minden lény az Úr megnyilvánulása, nehéz különbséget tenni, hogy ki a jó, és ki a rossz.

Adj a szegényeknek, betegeknek, kétségbeesetteknek és elhagyatottaknak! Adj az árváknak, rokkantaknak, vakoknak és gyámoltalan özvegyeknek! Adj a szádhuknak (a tökéletességre törekvő emberek), szannjászíknak (szerzetesek), a vallási és társadalmi intézményeknek! Köszönd meg annak, aki lehetőséget ad, hogy jótékonykodásoddal szolgáld őt! Adakozz helyes hozzáállással, és ismerd fel Istent a jótékony cselekedetek révén! Dicsőség azoknak, akik a helyes szellemben jótékonykodnak!

Az észrevétlen adomány dicsősége

Vannak, akik jótékonykodnak, és közben alig várják, hogy a nevük a fényképükkel együtt megjelenjen az újságokban. Ez tamaszikus jótékonyság; valójában egyáltalán nem is az. A hivalkodó jótékonyság nem jótékonyság többé, pusztán büszkeség és magamutogatás.

Ne kérkedj adományaiddal, sem adakozó természeteddel! Nem szabad, hogy mellkasodat a büszkeség feszítse, ha bőkezűséged miatt megdicsérnek. A jótékonyságnak spontánnak és korlátlannak kell lennie. Az adakozást szokássá kell fejlesztened. Kimondhatatlan örömöt kell érezned adakozás közben. Nem szabad úgy gondolkodnod, hogy: „Ma nagyon könyörületes voltam, ezért boldogságban lesz részem a mennyben. Következő életemben gazdag emberként fogok újjászületni. A jótékonykodás elmossa bűneimet. Nincs még egy olyan jószívű ember a városban vagy a környéken, mint én. Mindenki tudja, milyen jószívű vagyok.” A hencegés hitvány és szánalmas dolog.

Észrevétlenül adj! Ne kérkedj vele! Ne dicsekedj! Amit a jobb kezed tesz, arról nem kell a balnak tudnia! Könnyű csatában harcolni, de sokkal nehezebb észrevétlenül adni, a büszkeség kimutatása és öndicsőítés nélkül, s úgy, hogy arról más ne szerezzen tudomást.

Jótékonyság hitvány szellemben

Az egyszeri professzor egy takarót ajándékozott a hajléktalannak. Utána azt gondolta: „Talán mégsem kellett volna odaadnom neki a takarót.” Szívén úrrá lett az aggodalom és a gyötrelem. Vissza akarta szerezni a takarót a szegény embertől. Ha ekképpen jótékonykodsz, abból semmi jó nem származik. A szíved így nem tisztul meg. A világi gondolkodású emberek közül sokan jótékonykodnak ilyen módon, a világ hemzseg az effajta adományozóktól.

Önmagával általában mindenki nagylelkű. Sokan fogyasztanak otthon első osztályú tejet és teát, ám a barátaikat csak másodosztályú tejjel kínálják, az idegeneknek pedig harmadosztályút adnak. Első osztályú gyümölcsöt esznek, de rothadót kínálnak az idegeneknek, a szomszédoknak és a szolgálóiknak. Három napig rágódnak azon, hogyan használhatnák fel legjobban a megmaradt ételt, míg végül nagy nehezen, fájó szívvel odavetik a szolgáknak. Még ezektől a romlandó dolgoktól sem válnak meg szívesen. A gazdag emberek házában nem ritkák az ilyen szívbe markoló esetek. Mennyire álszentek az ilyen emberek! Milyen kicsire zsugorodott össze a szívük! Fajtájuk nemcsak hitvány, de szánalomra méltó is egyben. Nem is tudják, hogy mit cselekszenek.

Barátaidnak, szomszédjaidnak, az idegeneknek, vendégeidnek és szolgálóidnak mindig a legjobbat add: a legjobb ételt, a legjobb gyümölcsöt, a legjobb tejet, a legjobb ruhát! Mérhetetlen örömöd, erőd és boldogságod származik majd belőle. Ültesd ezt át a gyakorlatba, és tapasztald meg magad az előnyeit!

A szűkmarkú emberek szomorú helyzete

Napjainkban a családfenntartók nagy többsége mérhetetlenül önző. A pénz a mindenük. Arcukra kiül a rútság és a komorság. Aggodalom, kapzsiság, szenvedély, önzés, gyűlölet, depresszió és más gonosz tulajdonságok tapadnak a fukar természetű emberhez, s a velejéig megrontják.

Ha egy zsugori embernek van ötvenezer rúpiája, nem élvezi a pénzt, hanem még százezer után sóvárog. A milliomos vágya, hogy multimilliomos legyen. Az ilyen emberek egy árva garast sem fognak jótékonyságra fordítani.

Fösvénységükben párjukat ritkítják. A pénzt ilyen vagy olyan módon felhalmozzák, gazdagságuk mégis orvosi számlákra megy el. Fiaik ivásra, szerencsejátékra, kicsapongó életükre herdálják el a vagyont. Végül egy bankcsőd vagy spekulációs veszteség miatt belehalnak bánatukba. Anyagi összeomlás és éhezés vár rájuk ebben az életben, és pokoli szenvedések a következőben. Szánalmas és sajnálatra méltó emberek ők. Soha, egyetlenegyszer sem ettek egy jót. Egyszer sem viseltek jó minőségű ruhát. Csupán a pénzükkel törődtek.

Néhány hivatalnok nyugdíjba vonul, majd a Gangesz, a Narmadá vagy a Jamuná folyó partjára költözik. Végeznek némi dzsapát, meditálnak egy keveset, tanulmányozzák a Jógavászisthát és az upanisadokat, s máris azt képzelik, hogy dzsívanmukták (életükben felszabadultak). Gyermekeikhez intenzív móha (kötődés) fűzi őket. A nyugdíjukat fiaiknak és unokáiknak utalják át, és egyetlen fillért sem költenek jótékonykodásra. A szűkmarkúság megtestesülései ezek a reménytelen, önámító lelkek! Egy fösvény nem álmodhat az Önmegvalósításról még ezer születést követően sem. Az Úr Jézus így mondja: „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak az Isten országába.”

A fukarság nagy átok – az egység lerombolója és az önzés cimborája. A zsugori emberek nem alkalmasak a spirituális életre. Még a társaságuk is nagy veszélyt jelent a spirituális úton járók számára – romlottságuk és szűkkeblűségük miatt képesek megmérgezni maguk körül a levegőt.

Tárd ki a szívedet! Úgy kell szórnod a pénzt a szegények között, mintha kavicsot szórnál! Csak így fejlesztheted ki magadban az advaita (egység) érzését, a szamádhit (megvilágosodás) és az egyetemes szeretetet.

Hogyan adakozzunk?

Oszd meg másokkal, amid van! Tarts mindig egy kis pénzt a zsebedben, és oszd szét a szegények között! Ezt most azonnal kezdd el gyakorolni!

A javaid megosztása örömmel és békével tölt el, kifejleszti benned az egyetemes szeretetet, felszámolja a kapzsiságot, megszünteti önzésedet, és nagylelkűvé tesz. A másokkal való osztozás megtisztítja a szívedet, és egységet teremt. Oszd meg másokkal minden anyagi, szellemi és spirituális javadat! Ez az igazi jadnya (áldozat). Ettől lényed kiterjed, s megtapasztalod az azonosságot és az élet egységét, ami elvezet az advaita megvalósításához.

Sóvárognod kell a mindennapi jó cselekedetek után! Egyetlen lehetőséget sem szabad elszalasztanod, sőt neked kell keresned a lehetőségeket! Nem létezik nagyszerűbb jóga vagy jadnya (felajánlás), mint a spontán, szattvikus (tiszta) adakozás. Karna és Bhódzsa király megszámlálhatatlan jótékony cselekedetet hajtott végre, következésképpen még ma is a szívünkben élnek.

Adakozni mindig hittel kell; soha nem szabad hit nélkül adni! Az adakozás legyen mindig bőséges, ugyanakkor kísérje szerénység és együttérzés! Lehet, hogy a vendégednek kínált étel szegényes, ám ha szeretettel adod, csodás hatásúvá, táplálóvá és ízletessé válik. Ha bőséges fogásokat kínálsz fel vendégednek, miközben öntelten megjegyzed: „Hát jó, ha már itt vagy, akkor töltsd meg a gyomrodat”, az étel megkeseredik a szájában. Legyen szó akár rokonról, akár barátról vagy koldusról, bármilyen legyen is az adott étel minősége, azt mindig szeretettel és nyájasan kínáld! A vendégszeretetben rejlik az étel lényege.

A jótékonyság megtisztítja a szívet

A jótékonyság elmossa a bűnöket. Az Úr Jézus azt mondja: „A jótékonyság bűnök sokaságát fedi el.” A jótékonyság a szív megtisztításának nagyszerű módszere. A Gítában ez áll: „az áldozás, az adakozás és az önfegyelmezés is a bölcsek megtisztítója”.

Ha valaki képes legyőzni saját fukar természetét, akkor szádhanájának jó részét már teljesítette, elmondhatja, hogy elért már valami lényegeset. Fejleszd ki magadban az udára vrittit (a nagylelkűség szellemét)! Így a királyok királyává válsz. Ha képes vagy adni, a világ összes vagyona a tiéd, vonzani fogod magadhoz a pénzt. Ez a természet megváltoztathatatlan és kikerülhetetlen törvénye. Adj és adj! Amit kapsz, az a megélhetésedet gyarapítja, ám amit adsz, az az egész életedet. Mindig adj, adj és adj! Ez a bőség és az isteni élet titka.

Sokan tettek már szert hatalomra, népszerűségre, békére és boldogságra pusztán nagylelkűségükkel. A zsugori ember nem is álmodhat ezekről, sem a sikeres életről.

Ha vagyonra és gyermekekre vágysz, adakozz bőkezűen! Ha bölccsé szeretnél válni, szolgáld az idős embereket vagy a mahátmákat (nagylelkeket)! Ha a bűneidtől szeretnél megszabadulni, adj havant (felajánlást tűzszertartással)*!

Lásd meg Istent mindenben! Oszd meg a javaidat mindenkivel! Amid van, annak nagyobb részét add oda másoknak! Számolj le megrögzött szűkmarkúságoddal! Ekkor a szíved megnyílik, látóköröd az életet illetően kiszélesedik, és újfajta, befogadóbb látásmódra teszel szert. Megérzed a segítséget, amelyet a szíved Lakója nyújt. Megtapasztalod az isteni eksztázis és lelki üdvösség leírhatatlan mámorát, ami hatalmas belső erőt ad.

Ó, ember! Adakozz bőségesen! Ekkor béke, bőség és gazdagság lesz a részed itt e földön, halálod után pedig a mennybe jutsz. Szíved megtisztul, és eléred a móksát**.

Ha jó akarsz lenni, jót láss, jót hallj, jót gondolj, jót tégy, jót szólj, jót olvass, jót írj, s a jót edd, és a jót idd. Légy jó! 

Egy jó tett sosem vész el. Megtisztítja a szívet, nyomában Isteni fény száll alá, és Isteni kegyelem virrad fel. Minden jócselekedet a halhatatlanság, vagy örök élet magja. Tedd meg mindazt a jót, amit csak tudsz, mindazon módokon, ahogy csak tudod, mindazokkal, akikkel csak teheted, mindenhol, amerre csak jársz, minden időben, teljes buzgósággal, teljes erőddel, teljes szereteteddel, szíveddel és érdekeltségeddel, amíg csak győződ. A természeted kell, legyen, hogy jót teszel.

Jót tenni és boldoggá tenni másokat veled is jót tesz és téged is boldoggá tesz.”

ÖSSZEGZÉS

  • Legyen nálad mindig aprópénz, arra az esetre, ha kérnek tőled, vagy te látsz meg egy hajléktalant.
  • Jövedelmed 10% -át add jócélokra: olyan szervezeteknek, akik a szegényeket vagy a többi élőlény jólétéről gondoskodnak, vagy olyan intézménynek, ahol az igazságról szóló tudást juttatják el az emberekhez.
  • Adj időt, figyelmet, mosolyt, szeretetet.

AUM Sántih sántih sántihi – AUM Béke béke béke

Hasonló tanításokat ide kattintva találsz.

Az év 12 hónapjának erényét ide kattintva találod.

Váljon teljességetekre!

*Havan: olyan szertartás, ahol a tűzbe gyógynövényeket ajánlanak (dobnak) az egész világ jólétéért (mantrák, imák kíséretében). Ilyenkor a saját hibáinkat is felajánlhatjuk, melyekkel másoknak fájdalmat okoztunk. Ahogy a szárított fűszerek és tisztított vaj elég a tűzben, úgy mi is megszabadulhatunk az őszintén megbánt tettek terheitől.

**Móksa: felszabadulás, megvilágosodás, öröklét-tudás-üdvösség állapota.

***

VÁRUNK SZERETETTEL

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” 
– Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.” 
– Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.