Sivánanda Ásram India

2011 India – naplóbejegyzés

INDIA, RISIKÉS, SIVÁNANDA ÁSRAM

(2011. JANUÁR 27. – FEBRUÁR 11.)

(Napló bejegyzések Szaraszvatí tollából)

Ha egy szóval szeretném jellemezni az út reánk gyakorolt hatását, azt mondhatom, hogy csodálatos volt. Az ott eltöltött idő szinte minden pillanata egy csoda, egy tanítás, vagy felismerés volt. Úgy gondoltam, hogy hosszú beszámoló helyett ezeket idézem fel és adom át mindenki javát szolgálva.

A történetek érthetősége kedvéért néhány fontos személyt és helyszínt szeretnék bemutatni.

ELŐSZÖR IS AZ UTITÁRSAK:

Ómkára (az út szervezője és a magyarországi Sivánanda Jógaközpont alapítója) Ánanadi (Ómkára felesége), Zsolt, aki az út során a RámaKrisna nevet kapta. Évi és Zsuzsi, akik Sraddhá (hit) és Préma (isteni szeretet) neveket kapták.
Gájatrí, Sánti és Emese, aki szintén névbeavatást kapott: Párvatít.

A HELYSZÍNRŐL

Risikés (Rishikesh), a jóga fővárosa, mely a Himalája lábánál, a Gangesz partján terül el. A Gangá (ahogy az itteniek a Gangeszt nevezik) itt türkíz-zöld színű, a partját ezüstösen csillogó homok borítja. Mindkét oldalát ásramok (jóga kolostorok) és templomok ékesítik. Az üzletekben nem találunk sem húst, sem alkoholt. Mi a Sivánanda Mester által alapított Ásrama vendégei lehettünk, ahol szinte tapintani lehet a nyugalmat. Ez a légkör már önmagában is pozitív változásokat indít el az emberben. Sivánanda Mester kutírja (kunyhója) a Gangá partján helyezkedik el, fölötte az Ásrama irodája és az ingyenes kórház. Majd egy főúttal elválasztva, még feljebb a hegy oldalán terül el a nagy kiterjedésű kolostor. Ezen belül találhatjuk a főépületet, a Szamádhi Szentélyt, ahova Sivánanda Mester földi maradványait helyezték el. Itt hajnaltól késő estig programokkal találkozhatunk, de van néhány csendes időszak a meditációra is. Mellette található a Visvanát (Siva) templom minden Istenséggel az oltárán. A közelben a Bhadzsan (Ének) terem, ahol 1943 óta megszakítás nélkül éneklik vagy recitálják a mahámantrát. Saját nyomdája, könyvtára és könyvesboltja is van az Ásramnak. Egy mantra-bank, ahova a követők a kézzel írt mantrákat (likhita dzsapa) adják le, ennek felbecsülhetetlen ereje van. Még egy fontos épületről kell írnom, az étkezőről, ahol finom szattvikus ételekkel láttak el minket. Az Ásrama részét képezi még a Sivánanda Erdélyi Akadémia, ahol a jóga tudományával lehet ismerkedni, hajdanán Szvámí Visnu-dévánanda tanította itt a hatha jógát.

VENDÉGLÁTÓINK

Szvámí Vimalánanda, az Ásrama vezetője, aki 1953 óta él itt, Sivánanda mester mellett 10 évet tölthetett. Szemei nagyon tiszták és amikor a Mesterrel töltött időről beszél, még jobban ragyognak. Idős, de kora meghatározhatatlan, arra a kérdésre, hogy honnan származik, csak így felelt: „Erről a bolygóról való vagyok.”

Szvámí Arcshánanda: ő a felelőse annak, hogy a Bhadzsan Hall-ban megállás nélkül énekelje valaki a „Haré Ráma Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré, Haré Krisna Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré” mahámantrát, melyet 1943-ban Sivánanda mester indított el minden teremtett lény jólétéért. Ő fogadott minket a Szádhana kutírban (gyakorló kunyhó) is, ahol Sivánanda mester a jógát gyakorolta, többek között napi 16 órát meditált és tulajdonképpen itt teljesedett ki. Ez a házikó a Gangesz másik partján helyezkedik el.

Szvámí Hanszánanda, a Gurudév kutír – az Isteni tanító, azaz Sivánanda mester háza – gazdája. Ebben az épületben az kolostoralapítása után élt Sivánanda mester. Itt megtalálhatóak berendezési és használati tárgyai. Az embernek olyan érzése van itt, mintha a Mester most is itt lenne valahol a közelben, mindjárt belép valamelyik ajtón. Ez a házikó szolgál helyszínéül az esti Gangá áratinak[1].

TÖRTÉNETEK, TANÍTÁSOK A NAPLÓ FELJEGYZÉS ALAPJÁN (2011):

Január 28.

Az oda vezető úton Gájatrí bőröndje elveszett, leesett a csomagtartóról. A szörnyű hírt aránylag hamar sikerült feldolgoznia és elfogadta a helyzet adta elengedés és újrakezdés lehetőségeit.

Az első szatszangunkon Gájatrí feje nagyon megfájdult. Már ott tartott, hogy kimegy a teremből, mert elviselhetetlenné vált. Ekkor a Mesterre gondolt és segítségét kérte. Abban pillanatban megszűnt a fájdalom. Szemei már csak az örömkönnyektől csillogtak.

Január 29.

„Amikor boldog vagy, Isten is boldog. Ha másokat boldoggá teszel, akkor Őt még boldogabbá teszed. Tégy boldoggá másokat, te magad is az leszel.”

Így tanított minket Szvámí Arcshánanda a reggeli Szádhana kutír látogatásunk alkalmával.

Délután a Szádhana kutír előtt ücsörögtünk, vártuk Szvámí Arcshánandát. Az úton középiskolás fiúk csoportja haladt el előttünk. A bátrabbak megkérdezték tőlünk, hogy készíthetnek-e fényképet velünk, természetesen igent mondtunk. Mire a többiek is felbátorodtak és csak úgy kattogtak gépek. Nagyon boldogok és hálásak voltak. Ettől persze mi is jól éreztük magunkat: néhány perc alatt mennyi embert tudtunk boldoggá tenni.

Kutírhoz megérkezett Zsolt és a „Szvámínk” is. Egy órát újra itt meditálhattunk Sivánanda mester rezgéseiben. Szvámidzsí Zsolt nevét nehezen jegyezte meg, így azt javasoltam neki, hogy kérjen egyet. Zsolt 17 órakor a RámaKrisna nevet kapta.

Az Ásrama területén úgy közlekedek, hogy szinte mindenhol Sivánandát látom. Elképzelem, ahogy az ebédlőben evett, vagy ahogy Szvámí Rádhával egy kakaó mellett beszélgettek, látom, ahogy szatszangot tartott, ahogy énekelt, ahogy másokat tanított. Látom megnyugtató mosolyát, hallom biztató szavait. Nagyon jó itt. Ez azért volt lehetséges, mert az út előtt olvastam Sivánanda Mester egy nyugati hölgy tanítványának a könyvét az „Egy asszony útkeresésének naplója”. Lehet, hogy én is ezért vezetek naplót?

Január 30.

Ma hajnalban először találkoztam a szelíd, nagy testű, szürke majmokkal. Csodálatos látványt nyújtottak, ahogy testközelről figyelhettem őket. Ők a „vega” majmok nagyon szelídek és játékosak. Ellentétben a kicsi, barna majmokkal, akik mindenevők, és nagyon agresszívak, még az embert is megtámadják, ha valami jó falatot pillantanak meg a kezében. Jól látszik, hogy az étel hogyan befolyásolja a jellemet.

Az Ásramban egy Szvámí jött velünk szembe. Szívélyesen köszöntöttük, mint mindenkit a „Hari AUM“-mal. Megállt és máris tanítani kezdett minket. Beszélt Isten három minőségéről: “Brahman-Paramátma-Bhagaván” (Legfelsőbb-Felsőlélek-Mindenki szívében lakozó). Azt tanította, hogy mindent ajánljuk fel a Legfelsőbbnek: cselekedeteinket, az ételt, még a pénzről is nyugodtan lemondhatunk, a legjobb, ha nem ragaszkodunk semmihez. Bízzunk teljesen az Isteniben, higgyük el, hogy akkor semmiben nem szenvedünk hiányt. Mielőtt elment, áldásban részesített minket (egyenként a fejünkre tette a kezét és szanszkritül mondott egy imát).

Egy idős, olasz hölggyel beszélgettem ma, kiderült, hogy 1965-ben járt itt először és azóta rendszeresen minden évben visszatér Risikésbe ide a Sivánanda Ásramba. Nem tudja miért, de itt nagyon jó neki, erőt, energiát kap, ami egy évre feltölti. Inkább világi a hölgy, mint spirituális, mégis idevonzza valami. Egyre jobban érzem, hogy miről beszél…

Január 31.

A mai napon meglátogattuk az Ásrama vezetőjét, Szvámí Vimalánandát, hogy átadjuk ajándékunkat és adományainkat. Ünneplőbe öltöztettük magunkat és lelkünket. Mély tisztelet és áhítat lengte be a szobát.

Itt ismét Sivánanda mester kegyelmében részesülhettünk: nem kell költöznünk, végig itt maradhatunk!!!  (eredetileg csak 5 napot tölthettünk volna a Sivánanda Ásramban).

Szvámidzsí megkérdezte, hogy mit nyújt az embereknek Budapesten a Sivánanda Jógaközpont. Az ötödik sorolás után, így szólt: „köszönöm elég lesz, most kirtanozzunk egy kicsit.” Az a megtiszteltetés ért, hogy előénekelhettem a Dzsaja Ganésát, Ő pedig lelkesen ismételte a sorokat a többiekkel.

Sivánanda Mester még jobban elégedetté tett minket: megkaphattuk az ászana termet mindennap 8-10 óráig (eddig nem tudtunk ászanázni, mert a központi foglalkozás mindig olyan időpontban volt, amikor más programot keresztezett).

Szvámidzsí mindennap 11:30 órakor várt minket, amikor jelenlétével töltekezhettünk és hallgathattuk tanulságos történeteit. Egy alkalommal Sivánanda személyiségéről mesélt: „nagyon vidám ember volt és leghőbb vágya az volt, hogy mindenkit boldoggá tegyen. A világ minden részéről jöttek hozzá, és aki egyszer találkozott vele, úgy érezte, mintha mindig is ismerte volna. Számára olyan szó, hogy “idegen” nem létezett. Mindenkiben Istent tisztelte, szerette és szolgálta. Az által, hogy az emberek boldogságán munkálkodott, boldoggá tette Istent.”

A ma esti kírtanon Sántikához rakták a mikrofont, ő a „Bhadzsó Rádhé Krisnát” választotta, én pedig megkaptam a harmóniumot. Magyarul énekeltünk, de ezzel együtt is fergeteges hangulat keletkezett. Itt a kírtana nagyon meghitt, családias, hasonló a Jóga-szigetes szatszangok hangulatához, pici a hely és mosolygósak a Szvámík. És persze itt van Sivánanda Mester ágya, ruhái, személyes tárgyai, no és a csodálatos Gangesz. Az áratí a parton zajlik, ahova lépcsők vezetnek, ilyenkor már sötét van és kis lámpásokat eresztünk az útjukra a vízen. A part mindenhol a Gangá áratítól visszhangzik (mindkét oldalon) és a lámpásoktól fénylik. Ez az esemény tényleg a nap fénypontja.

Az esti szatszangra is eljutott lelkes éneklésünk híre, mert megkérték Ómkárát, hogy énekeljünk itt is. Egy gyors futás vissza a kottáimért. Ismét csoda történt: nem félek egyedül mászkálni a sötétben! Remélem ez már így is marad…

Február 1.

Ma Szvámí Vimalánanda a Himalájáról és a Gangeszről beszélt: „ez egy nagyon szent hely. Itt egy mantra 100 dzsapának (ismétlésnek) felel meg. Az egész világ tele van folyókkal partjukon városokkal vagy nyaraló helyekkel, de a Gangesz ásramaokkal és templomokkal szegélyezett. Nincs még egy ilyen szent folyó a világon. Ha az ember ide jön akár akarja, akár nem, a tiszta rezgések átmossák. Az ember itt békére lel. Mi, akik itt vagyunk nem véletlenül vagyunk itt. Ez előző életeink törekvéseinek az eredménye.”

Február 2.

Ma reggel újabb csoda történt: Sántika megtartotta az első önálló gyakorló jógaóráját. Nagyon ügyes volt, büszke vagyok rá.

Ebéd után ismét Vimalánandánál voltunk. Minden nap más csoport érkezik hozzá. Tegnap Braziliából jöttek, ma pedig Malajziából.

Ez alkalommal egy híres jógíról mesélt történeteket, aki nem messze lakott az ásramatól: Nimkaróli Babának hívták

„Indiában a felszabadulás után megszüntették, hogy a Szvámík ingyen utazhassanak. Nimkaróli Baba vonaton utazott és az ellenőr kérte a jegyét, mire ő azt mondta, hogy neki nincs. Leszállították a vonatról, de ezután a vonat nem indult. Mindent ellenőriztek, de a vonaton mindent rendben találtak. Végül nem volt más magyarázat, mint, hogy valami érthetetlen okból nem működik, ezért kénytelenek voltak odamenni a jógíhoz, bocsánatot kértek tőle, visszaszállították a vonatara és a vonat folytatta útját.”

„Egy másik alkalommal Nimkaróli Baba meghívta Szvámí Csidánandát (Sivánanda mester tanítványát), aki egy dobozban 5 db narancsot vitt neki ajándékba. A Szvámít többen is elkísérték. Nimkaróli Baba a naranccsal akarta őket megvendégelni, körbe járt a doboz naranccsal és döbbenve tapasztalták, hogy az ötödik kiosztása után még 18 darabot osztott ki a vendégek között.”

„Angliából is meglátogatta egy híres egyetemi professzor (Richard Albert), akinek a szeme láttára eltűnt, majd megjelent. Egy nap azt a kérdést tette fel neki: ki a nagyobb jógí, te vagy Sivánanda? Mire észbe kapott a professzor, Sivánanda ült előtte.”

Február 3.

Ma reggel a Bhadzsan (Ének) terembe mentünk Gájatríval mahámantrát énekelni.
Gyönyörű ez a szentély, óriási Szaraszvatí szobor két oldalán Krisna és Ráma oltár van. Körben tele Istenségek és szentek (köztük keresztények is) képei láthatók. Lenyűgöző, órákig lehet itt nézelődni.

Ebéd utáni tanítás ma egy királyról szólt:

„Ez a király nem tudta hogyan lehet Isten egyszerre jelen mindenben. Volt egy nagyon okos minisztere, akit megkért arra, hogy bizonyítsa be neki, mert addig nem tudja elhinni. Egy hónapot adott neki erre azzal a feltétellel, ha nem sikerül, akkor elbocsájtja.
A miniszter reggeltől estig imádkozott Istenhez, hogy segítsen neki, míg nem egy nap összekapcsolódott vele és rátalált a megoldásra: elment egy fazekashoz és rendelt tőle 100 korsót. A korsókat kiterítették a király udvarában, ott, ahol a nap érte őket. Megtöltötték vízzel és letakarták őket, majd hívták a királyt.

A miniszter kitakart egyet és megkérdezte mit lát a király a korsóban?

– Vizet – válaszolta a király.
– És a vízben mi csillog?
– A nap.
Kitakarták az összes korsót, mindben a nap ragyogott.
– Hány nap van? – kérdezte a miniszter.
– Egy – mondta a király.
– Istenből is egy van, de ott ragyog mindenkiben, pont úgy, ahogy a nap a korsókban.”

Minden csütörtökön Guru napja van és ilyenkor az esti szatszangot az Ásrama vezetője tartja. Megkértek minket, hogy ezalkalomból újra énekeljünk…

Vacsora után siettünk a szatszangra, pontosak akartunk lenni. A közepén került ránk a sor, három éneket énekeltünk: szolgálj, szeress, adj (angolul), Jamuná, Siva mahádéva.

Ezután Szvámi Vimalánanda beszélt. Akkor nem értettem, hogy miről, de utólag megtudtam, hogy rólunk. Nagyon magunkkal ragadtuk. Arról beszélt, hogy nem a ruha teszi az embert, a szvámí ruha (narancsszínű öltözet) önmagában semmit nem jelent. Ami belőlünk árad az magáért beszél. Sivánanda átsüt rajtunk, és bár nem így tervezte, de ő is inkább énekelni szeretne beszéd helyett. Magához kérte a harmóniumot és három dalt lejátszott, énekelt nagyon vidáman.

A szatszanga után összegyűltünk, hogy az angolul értőktől megtudjuk miről beszélt a Mester. Ómkára is nagyon megilletődött, jól estek neki és mindannyiunknak Sivánanda mester egyik utolsó tanítványának elismerő és bátorító szavai.

AUM Bóló Szatguru Sivánanda Mahárádzsi Kí! Dzsaja!

Február 4.

Ma 10milliószoros nap van…

Reggel az ászana órára menve a lépcsőn lefelé jómódú, indiai férfiak jöttek velünk szemben. Az ebédnél viszonttalálkoztunk velük: ők szolgálták fel az ételt. Jó volt megtapasztalni, hogy Sivánanda tanításai itt ennyire élőek: alázattal és szeretettel szolgáltak mindenkit.
Ebédre hétféle ételt kaptunk, édességnek a kedvencünket. Úgy véltük, hogy ezt a tegnapi „szereplésünkért” kaptuk.

Ma Szvámí Vimalánandánál tanítás helyett kirtanoztunk és meditáltunk. Utána vásárolni mentünk, majd a házunk előtt sütkéreztünk. Egyszer csak Sánti hangját hallottam: „elvitte” – gondoltam a szellő felkapott valamit – de Sántikám egy majom nyomába eredt. Amíg mi pihentünk belopózott közénk és felkapta a 20 db málával (ima lánc) teli szatyrot. Ahogy Sánti felpattant a majom megijedt és elejtette, megvillantotta fogait, hátha visszaszerezheti a zsákmányt, de Sántikánk összeszedte minden bátorságát és felvette a szatyrot, a majom pedig eloldalgott. Sántika! Nagyon büszkék vagyunk rád!

Este Sivánanda Mester újra a kedvünkben járt: vacsora után az étkeztetést vezető Szvámítól kaptunk egy nagy edényt, hozzá poharakat és tálkákat. Kiderült, hogy a kedvenc édességünk van benne, ami nem más, mint édes rizs friss gyümölcsökkel, kardamonnal, fahéjjal ízesítve.

Az ásramban minden ebédre és vacsorára 400 adag ételt készítenek, ebből kb. 150-200 ember lakik az ásramban, a többit mind szétosztják a vándorszerzetesek és szegények között. Ebből is látszik, hogy milyen megtiszteltetésben részesültünk. Nagyon meghatódtunk.

Az esti szatszangon sokkal több ének volt, mint korábban. Utána újabb ajándékot kaptunk: Szvámí Arcshánanada hozott nekünk kilenc adagnyi ételt, mely házi sajtból, tésztából és zöldségekből állt. Most teli hassal megyünk aludni, kíváncsi leszek az álmomra…

Február 5.

Az ebédnél a tegnapit is überelték, ma 8-féle ételt kaptunk.

Mai tanítás Szvámí Vimalánandától:

„Egy kis városba új plébános érkezett. Nem tudta hol a város temploma, ezért az utcán játszó gyerekektől kérdezte. A gyerekek elvezették a templomhoz. A pap hálásan megköszönte a segítséget és búcsúzóul ezt mondta: gyertek el holnap és megmutatom nektek a Mennyországba vezető utat. Mire a gyerekek így válaszoltak: hogyan mutatja meg atyánk, ha még a templomhoz vezető utat sem tudja?”

„Ugyanez a pap a délutáni sétáin lát egy embert, aki mindig fát vág. Egy alkalommal megkérdezi tőle mit csinál?
– Mit csinálnék, fát vágok?
– Miért?
– Hogy eladjam.
– Miért akarod eladni?
– Hogy egy kis pénzem legyen.
– Mire kell a pénz?
– Hogy ételt vegyek rajta.
– Mire kell az étel?
– Hogy erőm legyen.
– Mire kell az erőd?
– Hogy fát vágjak.”

Február 6.

Ma csendesen telt a nap, vasárnap lévén Vimalánanda tanítása is elmaradt.

Sokat pihentünk, élveztük a napsütést kb. 28-30 Co meleg volt. Napról napra melegebb van, az esték is egyre kellemesebbek.

Az esti kírtanonPrémamuditát (Rámáról szóló ének) énekeltük, ismét nagy sikerrel:

„Ismételd az Úr Ráma nevét szeretettel és örömmel átitatva. Ráma nevét ismételve a bűnök és szenvedések megsemmisülnek. A szanszára (születés és halál körforgásának) óceánja csak Ráma nevének hajóján szelhető át. Ráma isteni neve a Legfelsőbb béke és üdvösség lakhelye…

Ráma Ráma Rám, Srí Ráma Ráma Rám, Srí Ráma Ráma Rám, Srí Ráma Ráma Rám

Február 7.

A reggeli ászana óra után, a recepciónál ismerősöket pillantottam meg: Szukadévet (a németországi YogaVidya alapítóját) és feleségét Sivakámit. Olyan nagy öröm öntött el hirtelen, hogy a tiszteletteljes köszöntésem után szinte a nyakukba ugrottam. Eleinte (szerintem) nem tudták, hogy hova tegyenek, de aztán összeállt a kép (2010 novemberében töltöttem az ásramajukban 10 napot). Kiderült, hogy négy éve voltak itt utoljára… nem is álmodtam, hogy a novemberi látogatásunk után ilyen gyorsan találkozni fogunk. A szemeimbe könnyek szöktek, amire Sivakámi is hasonlóan reagált.

Aztán eszembe jutott, hogy itt van Ómkára is és elégedetten konstatáltam, hogy végre személyesen is megismerhetik egymást…

Ismét mosolyogtam magamban, hogy Sivánanda mester hogyan terelgeti az utunkat 🙂

 Február 8. (a naptár szerint Aranka napja)

A mai nap több szempontból is érdekes:

  • minden hónap 8.-án Sivánanda Mester születésnapjára emlékeznek itt Risikésben,
  • ezen a napon, 15 évvel ezelőtt jegyezték be a Spirituart Jóga Alapítványt (a Sivánanda Jógaközpontot működtető alapítvány),
  • Sántika ismét ászana órát tartott,
  • keresztnevem napja és lelki nevem Szaraszvatí napját is éppen ma ünneplik 🙂 az esti szatszang témája is Szaraszvatí (hihetetlen).

A reggeli ászana óra után ünneplőbe öltözve Szvámí Vimalánandához mentünk a maradék felajánlással. Ómkára külön beszélt neki a Shanti Jóga-szigetről is.

Ebéd utánra terveztük Ómkárát köszönteni a 15. évforduló alkalmából. Egy nagyobb Sivánanda képet vettünk, melyre mindannyian írtunk valami kedveset. Míg mi ebédeltünk RámaKrisna (Zsolt) beszerzett egy gyönyörű virágfüzért, mely már ott várt minket Vimalánandánál, itt történt a köszöntés 🙂

Ómkára nagyon meghatódott, a virágfűzért maga Szvámidzsí adta a nyakába. Leírhatatlan pillanatok voltak ezek. Végtelen hálát éreztünk, hogy Ómkárának köszönhetően megismerhettük Sivánanda Mester tanításait, és most itt lehetünk, ahol ezeket átadta…

Délután Ómkára, Ánandi és Sánti teljesen megmártóztak a Gangában.

A Mester kutírjában, az esti programon is minket ünnepeltek, vagyis a magyar Sivánanda közösséget: sokat énekeltünk és 15 x zengettük el az AUM Trjambakam Mantrát.

Február 9.

Az ebéd előtt meglátogattuk az étkezést irányító Szvámít, Aum Trjambakamot énekeltünk neki odaadó szolgálatáért és egy kis adományt ajánlottunk neki, de nem fogadta el. Nagyon meghatódott ő is, mi is.

Délután utoljára látogattunk el a Tapasz kutírba, Arcshánanda csak most értette meg, hogy holnap elutazunk, még a szeme is könnybe lábadt. Mi is szaporán fújtuk az orrunkat…

Az esti kírtanon is utoljára énekeltünk, de nagyon sokat, ott is elköszöntünk, majd neki láttunk az összepakolásnak.

Február 10.

Az utolsó napra virradtunk.

Megbeszéltük, hogy ma délelőtt a Bhadzsan Terembe megyünk mahámantrát énekelni.

Egyedül indultam le és egyszer csak gyönyörű látvány tárult fel előttem: négy csodálatos páva, Krisna csodálói. „Köszönöm, hogy ebben a csodálatos látványban részesülhettem még így az utolsó órákban is.”

Hogy mit tudunk hazavinni magunkkal ebből a sok csodából még nem tudom, de egy biztos, hogy a szívünk egy része itt maradt Risikésben Sivánanda lábainál.

 AUM Namó Bhagavaté Sivánandája! – Dicsőség az Isteni Sivánandának!


[1] Áratí: fényszertatás. A fény igaz, makulátlan lényünket szimbolizálja. Ezzel a szertartással erre emlékeztetnek minket.

∗∗∗

VÁRUNK SZERETETTEL

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” 
– Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.” 
– Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.